top of page

פרשת תרומה - שלא על מנת לקבל פרס

השבוע פרשת תרומה, היא פרשת פטירתו של אבי, זאב דה- לוי זכרו לברכה, ואני מקדישה לו אותה.

בפרשת תרומה ה' פונה למשה ומורה לו לבקש מבני ישראל תרומה על מנת לבנות מקדש "ְעָשׂוּ לִי, מִקְדָּשׁ; וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹכָם" הפרשה שמלמדת אותנו מהי תרומה, איך היא ניתנת ומה משמעותה.

דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחוּ-לִי תְּרוּמָה: מֵאֵת כָּל-אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ, תִּקְחוּ אֶת-תְּרוּמָתִי: תרומה מגיעה מנדיבות הלב.

לכל אדם הלב שלו והנדיבות שלו. לכל אדם יכולת הנתינה שלו עפ"י יכולת ליבו (ללא קשר ליכולתו הכלכלית). לכל תרומה שכזו, המגיע ממקום מדויק של רצון ושמחה, יש את המקום שלה בבניית המקדש.

מהו המקדש: המקדש הוא המקום בו ה' שוכן. בני ישראל יבנו בנדיבותם ובעזרת תבונת כפיהם משכן לאלוהים, משכן שמידותיו, צורתו, חומריו וקישוטיו מופיעים בפרשה השבוע, אך כל זאת נועד כדי ליצור בכל אחד מהם מקום פנימי לאלוהים, משכן לאלוהים בתוך הלב. בעזרת נדיבות הלב, החיבור לרצון, לשמחה ולהסכמה לתת נוצר בתוכנו מקום משכן לאלוהים.

נתינה מדויקת מנדיבות הלב מגיעה כשהאדם מחובר למה שיש לו, מלא מהטוב שבעולמו. זו אינה פונקציה של עושר או של יכולת כלכלית גדולה, זו אינה פונקציה של רצון להרשים או להראות טוב בעיני אחרים, זו פונקציה של תחושת מלאות. מלאות ושמחה מהטוב שקיים בי, שקיים בעולמי. הכרה בחסד שנעשה עמי ורצון לפזר את החסד הזה הלאה, להשפיע מהטוב שגְמָלָני על מנת לגמול לאחרים. נדיבות הלב הפועלת מתוך מהות הלב אינה תלויה ברכוש שיש לאדם ובעצם אינה תלויה גם בנוכחות האדם. נדיבות שכזו, יכולת נתינה והשפעה שכזו, קיימת גם כאשר האדם כבר איננו. היא קיימת בתוך הסביבה בה הוא פעל, בתוך הקהילה בה הוא חי, בתוך בני משפחתו, אהוביו וחבריו. היא קיימת גם אחרי לכתו, מתוך השפעתו, מתוך המקום שהוא בנה בחייו.

ביום רביעי השבוע הלך לעולמו באופן פתאומי בגיל 67 הרב יחיאל אקשטיין, נשיא הקרן לידידות. הרב אקשטיין גייס בעזרת הקרן שלו תרומות רבות, כסף שנתרם ברובו הגדול למטרות סעד, בריאות, רווחה, עלייה, קליטה וביטחון בישראל. הוא זכה פרס ממשלת ישראל על תרומה מיוחד לרווחת הקהילה.

הרב אקשטיין דאג עד יומו האחרון לחיבור בין אנשים, לדו שיח מקרב ולנתינה לזולת שלא על מנת לקבל פרס, אלא כדי שלכולם יהיה טוב.

לזכרו ולזכר אבי האהוב, שהתרומה והנדיבות היו נר לרגליו, אני מתפללת שנדע להתחבר לשפע ולחסד שבעולמנו, לתת בלי לבקש דבר, להשפיע טוב ולגמול טוב.

רבי שמעון בן אלעזר אומר גדול העושה מאהבה יותר מן העושה מיראה שזה תלוי לאלף דור וזה תלוי לאלפים דור (תלמוד בבלי מסכת סוטה)

שבת שלום.


צפייה 10 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page