top of page

פרשת פנחס - מקום משלי

בפרשת פנחס מתרחש המפקד השני שבספר במדבר. המפקד הראשון היה לפני היציאה למסע שהיה אמור לקחת מספר שבועות. והמפקד השני מתרחש ארבעים שנה אחרי, בערבות מואב, מול הכניסה לארץ.

מטרת מפקד זה היא לדעת מהו גודל השבטים על מנת לחלק לכל שבט נחלה עפ"י מספר פקודיו. הפקודים הם, כמובן, הגברים. הנשים לא נכללו בספירה וכך יצא שמַחְלָה, נֹעָה, חָגְלָה, מִלְכָּה, וְתִרְצָה חמש הבנות היתומות של צלופחד משבט מנשה לא נספרו ונשארו ללא נחלה.

מה עושה אישה ללא מקום? מה עושה ילדה ללא בית? מה עושָה נערה שאין מי שידאג לה?

את הדברים הבאים אני כותבת בעקבות צפיה בסרט: "המסע של אלכס", סרטו של בן שני שהובא בתוכנית עובדה של אילנה דיין.

הסרט מביא את סיפורה של אלכס (שושנה) חן, ילדה שהוצאה בגיל 12 מהבית בעקבות אבא מטריד שעשה בה מעשים נוראיים. המסע של אלכס לא היה קל והוא מתועד במחברות שכתבה במשך כל יום מחייה. אספר בקצרה שלאחר שעברה חיים ברחוב, בהוסטל, במוסד סגור, במוסד גמילה ובבית השנטי, אלכס התגייסה לצה"ל. ביום העצמאות האחרון סרן אלכס חן קיבלה אות הצטיינות מנשיא המדינה, היום היא סטודנטית במכללת ספיר.

אז מה עושה ילדה ללא בית? מה עושה נערה שאין לה מקום בעולם? אלכס כתבה. ובין השאר כתבה כך: "אני רוצה שיהיה לי בית. בית בטוח. אני עצמי.

הנשמה שלי תהיה הבית שלי. לא משנה איפה אהיה… יהיה לי את עצמי, יהיה בית בנשמה שלי"

אחרי שאיבדה אמון במבוגרים שהיו אמורים לשמור עליה אלכס בחרה לבטוח בעצמה, היא הפסיקה לברוח ומצאה בתוכה את הכוחות והשקט שעזרו לה למצוא את הדרך הטובה ביותר עבורה ועשתה זו בהצלחה כבירה.

אלפי שנים לפניה חמש הבנות של צלפחד עשו בדיוק אותו דבר. הם ראו את המערכת הגברית, הם ראו את חוסר הצדק, הם ראו שאם לא הן, מי להן? וַתַּעֲמֹדְנָה לִפְנֵי מֹשֶׁה, וְלִפְנֵי אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן, וְלִפְנֵי הַנְּשִׂיאִם, וְכָל-הָעֵדָה--פֶּתַח אֹהֶל-מוֹעֵד, לֵאמֹר.

לפני כל החשובים ביותר, הגדולים ביותר, לפני כל העדה הן עמדו ודיברו. דיברו את האמת שלהן וביקשו מקום משלהן. כשאדם, אשה או גבר, מבקש מקום לעצמו, הקב"ה נעתר לו.

השבוע אני לומדת בעזרת הפרשה ובעזרת קצינה גיבורה אחת את חשיבות בניית מקום אישי פנימי חזק ויציב. מקום שלא תלוי בסביבה, מקום של קשב וחמלה, מקום למנוחה.

שבת שלום

סיגל


0 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page