top of page

פרשת פנחס - ברוך שעשני אשה

פרשת פנחס הנקראת השבוע מספרת על מפקד העם השני שנערך בספר במדבר. במפקד מצוין מספרם של כל בן עשרים ומעלה שבמחנה. כל בן, הבנות לא נספרו. בתוך הרשימה המפורטת כמה בנים מעל גיל עשרים יש בכל שבט, בולט הפסוק הבא: וּצְלָפְחָד בֶּן-חֵפֶר לֹא-הָיוּ לוֹ בָּנִים כִּי אִם-בָּנוֹת וְשֵׁם בְּנוֹת צְלָפְחָד מַחְלָה וְנֹעָה חָגְלָה מִלְכָּה וְתִרְצָה.

חמש נשים, בנותיו של צלפחד שלא היו לו בנים, נספרות במפקד ולא רק נספרות אלא אפילו מוזכרות בשמן.

הבנות המוזכרות בתחילת הפרשה מופיעות שוב בהמשכה, כשהן עומדות לפני משה, לפני אלעזר הכהן ולפני כל נשיאי העדה ומעלות בקשה מנומקת לקבל נחלה עבורן, בשם נחלתו של אביהן צלפחד שמת במדבר.

כל ראשי העדה מקשיבים. אף אחד לא סותר אותן, אף אחד לא משתיק אותן, אף אחד לא פוגע בהן. משה לוקח את בקשתן לרשות הגבוהה ביותר, לקב"ה, והוא מאשר: וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. כֵּן בְּנוֹת צְלָפְחָד דֹּבְרֹת נָתֹן תִּתֵּן לָהֶם אֲחֻזַּת נַחֲלָה בְּתוֹךְ אֲחֵי אֲבִיהֶם וְהַעֲבַרְתָּ אֶת-נַחֲלַת אֲבִיהֶן לָהֶן

פרשת פנחס מאירה לנו את הדרך בה התורה מתייחסת לדברי נשים: נשים דוברות אמת. נשים רואות אמת. נשים משנות את החוקים- בעקבות פנייתן נקבע חוק חדש בדיני ירושה.

גם המדרשים מדגישים: בזכות נשים צדקניות נגאלו ישראל. העונש שניתן בגלל חטא המרגלים ניתן רק לגברים ואילו הנשים הורשו להיכנס לארץ ישראל. הפרשנים מדגישים שהקב"ה ראה את כוחן של הנשים: כוחה של החמלה, של האהבה, של ראיית הטוב והדרך הנכונה, לעומת התוקפנות והשליליות שהראו הגברים.

הנשים, עפ"י הפרשה, זוכות ליחס של כבוד, קשב, ומקום מכובד בחברה.

איזה פער ממה שקורה היום.

בשבוע האחרון התפרסמו שתי ידיעות מזעזעות הנוגעות ליחס של גברים לאישה. הידיעה הראשונה היא על אונס קבוצתי של ילדה בת אחת עשרה ע"י ילדים בני 12-13 והשניה על אונס של תיירת ביוון ע"י נערים מתחת לגיל 18.

הנפש שלי צועקת, הלב נקרע ואני כל כך מתביישת. אלה הגברים הצעירים שלנו, זה הדור שגדל בחברה שלנו. פניהם פנינו, דמותם דמותנו.

הנשים בחברתנו חשופות תמידית לאלימות, לתוקפנות, לרכושנות ולזלזול. כאילו יש חופש ושוויון אך בעצם הן נפגעות מכוחניות גסה ומיחס מבטל.

מקרי האונס הם מקרים קיצוניים הקוראים לבדק בית רציני בתוכנו כחברה יהודית מודרנית- היכן השליטה, היכן הכבוד לרעך, היכן אל תרצח ואל תגזול?

כולי תפילה ותחינה שנצליח לשנות את פני החברה שלנו, שהגברים ידעו לכבד את האשה ומהותה, להתחזק מנוכחותה ולא לפגוע בה כדי להרגיש גברים.

שתהיה לנו שבת של נחמה


0 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page