top of page

פרשת משפטים

פרשת משפטים, כמו הפרשות הבאות אחריה, מתרחשת בערפל על הר סיני, בשעה שאלוהים מעביר למשה את כל המצוות, החוקים והמשפטים המיועדים לבני ישראל. בפרשה זו נמצאות 53 מצוות הנוגעות לדיני ממונות, דיני נפשות, דינים בין אדם לחברו ובין אדם למקום.

המצווה הפותחת את הפרשה היא מצוות עבד עברי. מצווה שבעצם מבטלת את מעמד העבדות לחיים. עבד עברי יכול להישאר בעבדותו במשך שש שנים בלבד, אח"כ יש לשחררו. למה?

תורת ישראל מדגישה כל הזמן את הגאולה מעבדות. העבד בבסיסו הוא אדם חופשי ועובד באמת רק את ה'. הביטול הכמעט-מוחלט של העבדות בתוך עם ישראל מלמד שהעבדות כשלעצמה נחשבת למצב חברתי בלתי-תקין, ועל כן אין היא ראויה להתקיים בין בני ישראל.

אולם יש אפשרות נוספת- כשהעבד בוחר להישאר עבד וְאִם-אָמֹר יֹאמַר הָעֶבֶד אָהַבְתִּי אֶת-אֲדֹנִי אֶת-אִשְׁתִּי וְאֶת-בָּנָי לֹא אֵצֵא חָפְשִׁי

פסוק מדהים זה מפרט לנו את כל הסיבות לא מדוע לצאת לחופשי, כל התירוצים כולם: בגלל אשתי, בגלל בני, בגלל שאני אוהב את מי שמאכיל אותי. תירוצים המתאימים לכל אחת ואחד מאיתנו הנמצא בעבדות שלו ומשתמש בתירוצים משלו. אם זה החיים בגולה, אם זה הליכה כל יום לעבודה משעממת, אם זה הישארות במערכת יחסים עקרה, אם זה הימנעות מעשיה של מה שאני באמת רוצה. כי- לא כדאי ולא נעים ומפחיד ולא נוח ומסוכן ומה יגידו ורק הילד יגמור את הקולג'...

כמה מתעתעת העבדות, כמה מבלבלת החירות, לא תמיד קל לזהות איפה אני נמצאת. אפשר אפילו להיות עבד לחירות שלנו.

עבודת החירות כערך עליון יכולה להיות אף היא עבדות. המְקָדֵש את הבדידות, את ההליכה הלאה, לא מאפשר לעצמו להביא לידי ביטוי את החלק הזורע, הממתין, המסכים להשתנות, הנותן פירותיו לאורך זמן.

מחָפְּש החופש לא ימצא חופש. חופשי זה לא לגמרי לבד. וזוגיות? זו חירות או עבדות?

חירות ושיעבוד נמצאים קודם כל בתפיסה העצמית שלנו. לוותר על החירות בתוך הזוגיות משאיר אותי עבד נרצע, ועבד זה המקום החלש ביותר להיות בו, חלש יותר מהגר, היתום והאלמנה. חירות זה להיות אני גם כשאנחנו ביחד. זה למצוא את השמחה והשקט גם כשיש רצונות אחרים משלי, זה להביא את הטוב שבי מול מצבים שלא הייתי בוחרת בהם. זה לבחור באהבה שלא מכבה חלקים בתוכי.

פרשת השבוע מלמדת אותי השבוע את החוק הראשון בחייו של בן חורין- אל תשכח מי אתה. אל תשכח מה המהות שלך, אל תפסיק לחפש אותה ואת מה שמזין אותה. ואז תפעל. מתוך המהות, מתוך היעוד, מתוך החיבור לרצון הגבוה (רצון השם). זהו המפתח לחירות. אז אפשר לגבור על כל קושי, אז אפשר לצמוח מכל מצב, אז אפשר להיות בני חורין.

שבת שלום.


3 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page