top of page

פרשת ויחי

פרשת השבוע היא פרשה של פרידות: אנחנו נפרדים מיעקב, מיוסף, ומספר בראשית.

יעקב מתחיל את תהליך הפרידה שלו מהחיים ומבני משפחתו בבקשה מיוסף: וַיִּקְרְבוּ יְמֵי-יִשְׂרָאֵל לָמוּת וַיִּקְרָא לִבְנוֹ לְיוֹסֵף וַיֹּאמֶר לוֹ אִם-נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ שִׂים-נָא יָדְךָ תַּחַת יְרֵכִי וְעָשִׂיתָ עִמָּדִי חֶסֶד וֶאֱמֶת אַל-נָא תִקְבְּרֵנִי בְּמִצְרָיִם .

בבקשתו יעקב בוחר בצמד המילים:חסד ואמת. צמד מילים בהם פנה לה' בפעם הראשונה שביקש לשוב לארצו, לפני הפגישה עם עשיו, לפני שקיבל את השם ישראל: קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים וּמִכָּל-הָאֱמֶת אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת-עַבְדֶּךָ .

מהו החסד ומהי האמת שמבקש יעקב מבנו?

רש"י מבאר: "חֶסֶד שעושין עם המתים הוא חֶסֶד של אמת, שאינו מצפה לתשלום גמול" כלומר יעקב מבקש מיוסף שיעזור לו ללא קבלת גמול על מעשיו.

פירוש אחר הוא: קבורה- זה מעשה של אמת, מעשה שיוסף מחויב לו, קבורה לא במצרים- זהו החסד, המצריך טרחה מיוחדת ולא מחויב המציאות.

וְיוֹסֵף הוּא הַשַּׁלִּיט עַל-הָאָרֶץ הוּא הַמַּשְׁבִּיר לְכָל-עַם הָאָרֶץ, יוסף הוא המשנה למלך, המשביר- הוא אחראי על אספקת המזון לכל מצרים העצומה וגם לעמים שמסביבה במסגרת תפקידו.

יעקב, בבקשתו האחרונה, מבקש ממנו נתינה מסוג אחר. הוא מבקש מיוסף נתינה שאינה תלויה בכוח, במעמד, ביכולת, בתמורה, בדרך הרגילה. הוא מבקש מבנו שיעשה, אולי בפעם הראשונה בחייו, משהו שהוא לא חייב לעשות. לצאת מביתו, מהארץ החדשה שלו, לחזור לארץ כנען ממנה יש לו זכרונות קשים, לעזוב את משרתו הבכירה ולנהל מסע הלוויה ארוך וממושך. האם יעקב ביקש להזכיר ליוסף איפה המולדת האמיתית שלו? האם הוא ביקש ללמד אותו שיעור אחרון בנתינה ובענווה? האם הוא מבקש לסגור מעגל של פרידה וחזרה לארץ מתוך הכרה של החסד והאמת שניתנו לו בחייו ובמותו?

על תוצאות בקשתו אנחנו קוראים בהמשך הפרשה. יוסף מילא אחר צוואת אביו, האחים יוצאים למסע אֵבֵל ארוך שהֵדַיו מגיעים ליושבי ארץ כנען. הם חוזרים למצרים ללא נוכחותו המגינה של יעקב וחוששים שללא יעקב, יוסף ינקום על כל הרעה שעשו לו.

אבל יוסף כבר למד אחרת. הוא למד מָהֵם חסד ואמת, הוא למד נתינה ללא גמול, הוא למד שלדברים יש סיבה גם אם נסתרת מהעין. יוסף מבטיח לאחיו שהפרנסה הטובה שהוא נותן להם תמשיך, וממשיך בבוא יומו את צוואת אביו: להיקבר בארץ ישראל.

השבוע אני לומדת עם יוסף שיעור בנתינה של חסד ואמת. מי יתן וצוואתו של יעקב תתקיים בתוכנו ונדע לתת לאחר כבקשתו, ללא קושי וציפייה לתגמול.

שנצליח בימי סגר אלה לגבור על הקושי והתסכול ולראות את החסד והאמת.

חזק חזק ונתחזק.

שבת שלום.


3 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page