top of page

פרשת ויגש - אני יוסף

הגענו לפרשה החותמת את סיפור יוסף ואחיו וכמעט חותמת את ספר בראשית. בפרשה בת 106 פסוקים נסגר מעגל של שנאת אחים ואיבה משפחתית שנמשך כבר שלושה דורות. איך עושים את זה? איך משנים היסטוריה רב דורית? יוסף מלמד אותנו השבוע שיעור על הבנה שפורצת חסימה.

לאחר הדברים הארוכים והמפורטים של יהודה ליוסף, לאחר שיוסף נשאר לבד עם אחיו, לאחר שלתדהמתם שליט מצרים פורץ בבכי לידם הוא אומר רק שתי מילים: אני יוסף. ושואל: העוד אבי חי?

שתי המילים האלו: אני יוסף פותרות שתיקה של שנים, פותרות את תעלומת הגביע שנמצא אצל בנימין, פותרות את הדרישה להביא את בנימין למצרים, פותרות את כל השאלות. שתי המילים האלה חושפות את האמת העירומה. והאמת מבהילה. לא קל לשמוע אותה, לא קל להתמודד איתה, אין יותר מאחורי מה להסתתר. אין סיפורים, אין תירוצים, אין שיכנועים ואין דמיונות.

יש אמת. אחת, ברורה, חד משמעית.

אמת שמחייבת הסתכלות מחודשת על המציאות, אמת שמאפשרת התקרבות מחודשת אל המציאות.

מי שקיבל אבחנה רפואית מכיר את זה, מי שקיבל הודעת פיטורים מכיר את זה, מי שמתמודד עם מוות במשפחה מכיר את זה. זאת האמת ואין בילתה, כל השאר זה סיפורים שסיפרתי לעצמי.

קבלת האמת דורשת הסכמה. איך אפשר לקבל אמת שהופכת עליך את עולמך? ימימה אביטל אומרת: את טובה, את לא יכולה להיות כנגדך.

בחירה באמת זה להיות בעדי ולא כנגדי.

בחירה באמת זו הסכמה להתחבר לכוח הטוב שלי ואתו להתמודד עם מה שנאמר לי, עם מה שפקח את עיני. באותו זמן אני מגלה את היכולות שלי ונפרדת מהמאבק, מהפגיעות, מהכעס, מהעלבון, מההחסרה שאני עושה לעצמי. האמת היא הדרך להחלמה.

יוסף אומר לאחיו את האמת: וַיֹּאמֶר, אֲנִי יוֹסֵף אֲחִיכֶם, אֲשֶׁר-מְכַרְתֶּם אֹתִי, מִצְרָיְמָה. ומוסיף נקודת מבט חדשה על העובדות. אתם חושבים ששלחתם אותי בגלל קנאתכם וליבכם הסגור אבל האמת היא שאתם רק שליחים. ה' שלח אותי הנה לפניכם. כדי שאני אוכל לעזור לכם, להציל אתכם מרעב.

יוסף עושה לאחיו סדר חדש בדברים. הוא פוטר אותם מאשמה ומדברי תוכחה. הוא מתרחק מהכעס ומהשנאה. הוא בוחר באמת המשחררת.

ההבנה של יוסף את המציאות פורצת איבה של שנים, ובעצם משנה את מהלך ההיסטוריה. לאחר דורות של שנאת אחים (ואחיות), מאבקים, גירוש והשפלה (קין והבל, יצחק וישמעאל, יעקב ועשיו, רחל ולאה) מצליח יוסף לחבר, לקרב, לטהר את הקשר המשפחתי.

מי יתן ונזכה גם אנו להבנה משחררת הפורצת תפיסות מיושנות ודעות קודמות.

שבת שלום


2 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page