top of page

פרשת במדבר - להכיר מקרוב

השבוע נפתחים מחדש בתי הכנסת ואנו פותחים את ספר התורה בחומש חדש, חומש במדבר.

בתיאום מופלא עם הפרשה קיבלנו גם מזג אוויר מדברי לוהט, אולי כדי שנזדהה עם בני ישראל ישבו במשך שנתיים למרגלות הר סיני. בפרק הזמן הזה ה' מסיים לתת את התורה החדשה למשה. וכך נפתח ספר במדבר:

וַיְדַבֵּר ה' אֶל-מֹשֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי בְּאֹהֶל מוֹעֵד בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית לְצֵאתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֵאמֹר. שְׂאוּ אֶת-רֹאשׁ כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת כָּל-זָכָר לְגֻלְגְּלֹתָם.

ספר במדבר מתחיל במפקד אוכלוסין: כמה אנשים מונה עם ישראל? במשך הזמן מאז יציאת מצרים חלו ודאי שינויים, אנשים נפטרו, תינוקות נולדו. משה מתבקש לוודא כמה אנשים יש בעם. ולמה זה חשוב?

הרמב"ן נותן לנו פירוש מפתיע המתייחס למילה שאו. הפסוק לא אומר: בצעו ספירה, מנו האנשים. אלא שְׂאוּ אֶת-רֹאשׁ כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל . לשאת מלשון להרים, לכבד.

הרמב"ן מפרש כך:

"אמר לו הקדוש ברוך הוא למנותם בכבוד ובגדולה, לכל אחד ואחד. לא תהיה אומר לראש המשפחה 'כמה במשפחתך', 'כמה בנים יש לך', אלא כולם יהיו עוברים לפניך באימה ובכבוד ואתה מונה אותם."

כלומר כל אחד מבני ישראל עבר לפני משה ואהרון והם נשאו אליו את עינהם, הכירו אותו באופן אישי.

עמו האהוב של הקב"ה אינו שורה של מספרים (אנשים שהם מספרים מוכרים לנו מתקופה נוראה אחרת בהיסטוריה) אלא לכל אחד יש שם, פנים, זהות, מהות.

ממשיך הרמב"ן ומסביר "כי הבא לפני אב הנביאים (משה) ואחיו קדוש השם (אהרן), והוא נודע אליהם בשמו, יהיה לו בדבר הזה זכות וחיים... ישימו עליהם עינם לטובה, יבקשו עליהם רחמים, השם אלוקי אבותיכם יוסף עליכם ככם אלף פעמים ולא ימעיט מספרכם"

מטרת המפקד היא, עפ"י הרמב"ן, לאפשר למנהיגים להכיר את העם שהם הולכים להנהיג, לברך כל אחד מהם ולבקש עליהם טובות.

הפירוש הנהדר הזה מזכיר לי את סבתא אסתר שלי ז"ל. היא עלתה לארץ בגיל 40 כאלמנה עם ארבעה ילדים, זכתה להגיע לגבורות ולראות בחייה איך השבט שלה גדל מחמש נפשות ללמעלה משמונים איש. שמונים אנשים: גברים, נשים, ילדים, אותם הכירה מצוין, וגם את בני הזוג. ידעה במה כל אחד עוסק, מה כל אחד אוהב ובמה הוא טוב.

סבתא שלי הנהיגה את משפחתה ביד חזקה ובלב אוהב, כנראה בדומה למשה ואהרון וידעה לבקש זכות על כולם ביחד ועל כל אחד לחוד.

הפרשה מלמדת אותי איך אפשר לנהל עם, כמה חשוב להכיר את האנשים שלך, לבקש זכות עליהם, לקרב ולהתקרב. היא מראה לנו איך פועלת מנהיגות מכבדת ומחברת.

מאחלת לנו שנזכה גם אנו להרגיש קרובים ומבורכים ע"י מנהיגינו ומובילי דרכנו.

שבת שלום


צפייה 10 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page