top of page

פרשות ניצבים ווילך - עצות לחיים

השבוע אנחנו קוראים שתי פרשות מחוברות, ניצבים - וילך. פרשת ניצבים האהובה עלי, היא פרשת יום הולדתי. בפרשת ניצבים משה נותן לעמו טיפים ברורים ופשוטים לחיים, הנה כמה מהם:

- אתם אף פעם לא לבד. יש לכם ברית עם הקב"ה המתקיימת עם מי שעומד פה היום וגם עם מי שלא. כולנו חלק משרשרת של דורות, אמותינו ואבותינו נמצאים איתנו גם כשכבר אינם (סבתא שלי זכרה לברכה ,למשל, יושבת לידי קבוע בבית כנסת). כדאי לזכור את זה כשקשה לנו, כשעצוב לנו, כשלבד לנו, כשאנו מהססים, מפחדים, לא יודעים.

- אל תסמכו שאחרים יהיו בסדר בשבילכם, שהרוב יעשה את העבודה למענכם. מי שחושב שהוא יכול לצאת מהכלל, לפעול למען עצמו כנגד טובת הכלל ולצאת מזה בשלום - פוגע בכלל וגם בעצמו (ואת תוצאות אי שמירת ריחוק ומסיכות אנחנו רואים היום).

- לכל אחת ואחד יש מצווה אישית הידועה רק לו. לכל אחד יש תפקיד למצוא אותה, למלא אותה, לגלות את הדרך שלו. המצווה הזו לא נמצאת במקום מרוחק, אצל החכמים או האמיצים כִּי-קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ. העשיה היא יומיומית, אישית, מחוברת ללב שכדאי שיהיה פתוח, מחוברת למילים הטובות ולניגון הפנימי של כל אחד מאיתנו.

- החיים הם עסקת חבילה הכל כלול. יש בהם את החיים ואת המוות, את הברכה והקללה. במה תבחרו? המלצתו של משה עפ"י הפרשה: וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ. הבחירה היא של כל אחת ואחד מאיתנו והיא זו שמשפיעה על איכות חיינו ואיכות חיי ילדינו. לא המציאות קובעת את איכות החיים, לא המציאות קובעת עם מה שקורה הוא ברכה או קללה. הכל בעיני המסתכל, באוזני המפרשן, בלב של כל אחד.

משה מדבר את דבריו האחרונים לבני ישראל, הוא יודע שהוא עומד להיפרד מהחיים ומבקש מבני ישראל לבחור בחיים. בלי סלקטיביות, בלי אָבָל, בלי למה ככה. לבחור בחיים עם כל מה שהם מביאים.

- כוחה של הקהילה. מצוות הקהל היא המצווה האחרונה שנתן משה לבני ישראל בפרשת וילך. הוא מבקש מהם פעם בשבע שנים להיקהל הַקְהֵל אֶת-הָעָם הָאֲנָשִׁים וְהַנָּשִׁים וְהַטַּף וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ לְמַעַן יִשְׁמְעוּ וּלְמַעַן יִלְמְדוּ וְיָרְאוּ אֶת ה' אֱלֹהֵיכֶם וְשָׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת אֶת-כָּל-דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת. משה מזכיר לעמו את כוחה של הקהילה, את כוחו של הלימוד המשותף, ההקשבה המשותפת, ההעברה לדור הבא. החיים לוקחים אותנו קדימה בכוח. חשוב כל כך לעצור לפעמים (למשל פעם בשבעה ימים ולהיקהל, להתחבר ולזכור: היחד יותר חזק מהלבד.

אנחנו עומדים בפני תקופה מאתגרת ושונה. תקופת החגים עם מגבלות וסגרים.

אני מתפללת שנדע למצוא את התקווה, השמחה והברכה גם בימים אלה ונרגיש ביחד גם מרחוק.

שבת שלום


2 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page