השבוע אנו קוראים את פרשת תצווה, הפרשה השניה במנין מלאכות המשכן. בדיוק בשבוע בו חל חג פורים, חג המסכות והתחפושות, עוסקת רוב רובה של הפרשה בבגדים המכסים. ליתר דיוק, בבגדי הכהן הגדול. באופנה, באופן בו ילבש את בגדיו כאשר הוא משמש בקודש. משה מצוּוֶה: " וְעָשִׂיתָ בִגְדֵי-קֹדֶשׁ לְאַהֲרֹן אָחִיךָ לְכָבוֹד וּלְתִפְאָרֶת."
את המילים האלה אנחנו נפגוש שוב בערב פורים כשנקרא את המגילה. אחשורוש עושה משתה לכל שריו ועבדיו "בְּהַרְאֹתוֹ, אֶת-עֹשֶׁר כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ, וְאֶת-יְקָר, תִּפְאֶרֶת גְּדוּלָּתוֹ."
מכאן למדו חז"ל שאחשוורוש לבש במשתה שלו את בגדי הכהן הגדול, שהגיעו לשושן עם גלות יהודה יחד עם כלי המקדש בחורבן הבית הראשון. הלבוש הזה היה כה מיוחד וכה משמעותי עד שגם המן יבקש לעצמו את הבגד הזה:
וַיֹּאמֶר הָמָן, אֶל-הַמֶּלֶךְ: אִישׁ, אֲשֶׁר הַמֶּלֶךְ חָפֵץ בִּיקָרוֹ. יָבִיאוּ לְבוּשׁ מַלְכוּת, אֲשֶׁר לָבַשׁ-בּוֹ הַמֶּלֶךְ.
אפשר אולי להבין מההקפדה על פרטי הלבוש בפרשה ומפירוש חז"ל שהבגד הוא שעושה את האדם. הכסות מכסה על התוך ומאפשרת לאדם להתכבד בתפקיד לו יועד. אך עם זאת יש הבדל בין הפסוקים, בין "לכבוד ולתפארת" ובין "עושר כבוד מלכותו ויקר תפארת גדולתו".
הכהן הגדול מצווה על לבישת בגדים מסוימים המסמלים את תפקידו: האפוד עם שמות בני ישראל נמצא על כתפיו של הכהן, כסימן לכך שהכהן נושא על כתפיו את כובד גורלו של עם ישראל. אבני החושן המסמלים את שניים עשר השבטים נמצאים על ליבו של הכהן הגדול. הציץ שנמצא על מצחו תמיד תפקידו להזכיר לכהן הגדול את האחריות שלו כמקריב הקורבנות בשם העם. עפ"י חז"ל לכל פרט לבוש היה תפקיד: בגדי הכהן הגדול הם לכבוד ולתפארת תפקידו כמתווך בין העם ובין ה', כמורה רוחני.
ואחשוורוש? האם הוא ראה את עצמו כמתווך שכזה? כעובד בקודש? אחשוורוש ראה את עצמו כמלך בכבודו ובעצמו. אותו יש לכבד, אותו יש לפארו על הצלחתו. בגדי הכהן הגדול עבור אחשוורוש סימלו את עליונותו על העם ולא את שירותו את העם. אולי בגלל זה הבגדים האלה הגיעו בסופו של דבר אל מרדכי, שהיה המתווך בין העם והארמון וסייע בהצלת יהודי שושן. פרשת תצווה הנקראת בשבוע של פורים מלמדת אותי להתבונן בקנקן ולראות האם הוא משקף את מה שיש בו, האם החזות הנאה גם מלווה במעשים נאים? האם הכסות היקרה גם מביאה איתה לב מוקיר? האם הנראות הטובה מחוזקת בעשיה טובה למען האחר? האם החוץ באמת משקף את המהות?
שיהיה חג פורים שמח ושבת שלום.
Comments