פרשת וישב

וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מְגוּרֵי אָבִיו בְּאֶרֶץ כְּנָעַן.

פרשת וישב היא הפרשה בה מתחלף הגיבור הראשי מיעקב ליוסף: אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב יוֹסֵף בֶּן-שְׁבַע-עֶשְׂרֵה שָׁנָה . יעקב ויוסף, אב ובנו. כמה דמיון יש בין שני הגיבורים האלה: שניהם בנים שנולדו לאחר שנות עקרות ארוכה לאשה אהובה על בעלה. שניהם בנים מועדפים, יעקב ע"י אמו ויוסף ע"י אביו. לשניהם מערכת יחסים בעייתית עם אחיהם, שמרחיקה אותם מביתם וחורצת את גורלם. אבל מה גדול השוני: יעקב מתואר לנו כמונע ע"י פחד, פועל דרך מניפולציות, משקר לאחרים ואחרים משקרים לו. יעקב שומע את קול אלוהים ומדבר אליו, ובעיקר - יעקב יודע מה הוא רוצה ואיך להשיג זאת (קנה בכורה, עבד 14 שנים בשביל רחל, הנדס גנטית את צאן לבן כדי להשיג רכוש גדול, השלים עם אחיו). יעקב התנהל בדרכים נפתלות ובסוף המסע הפך להיות ישר-אל. ויוסף? יוסף הוא איש האמת. האמת החד משמעית, האמת האחת והיחידה. אלוהים לא נגלה אליו והוא אינו מבקש כלום מאלוהיו, אך נראה שאלוהים שוכן בתוכו. הוא אינו "משחק את המשחק". הוא אינו מתנהג כמו שמצפים ממנו, אינו מגלה פחד ואינו מתכסס תכסיסים. יוסף נולד ישר. את התכסיסנות גילה בשלב מאוחר יותר של חייו. גם יוסף יודע מה הוא רוצה, ואומר זאת לאיש המסתורי שנגלה אליו בשדה וַיִּשְׁאָלֵהוּ הָאִישׁ לֵאמֹר מַה-תְּבַקֵּשׁ וַיֹּאמֶר אֶת-אַחַי אָנֹכִי מְבַקֵּשׁ . הוא יודע מה הוא רוצה אך אינו יודע איך להשיג זאת. יוסף רוצה להשתייך. הוא מבקש את אחיו ואולי מבקש קבלה. מבקש שאחיו יקבלוהו כפי שהוא - עם החלומות המשונים, עם המנהגים השונים, עם העדפת האב לה זכה. יוסף מבקש את הקרבה, אבל לא יודע כיצד להשיגה. את מה שיוסף מבקש הוא לא יוכל לקבל, לא כרגע. לא במערכת היחסים הקשה בינו ובין אחיו. הדרך הישרה של יוסף מובילה אותו מבור לבור ואת משפחתו לטרגדיה איומה. לעומת יוסף, מתוארת לנו בפרשה רבת תהפוכות זו, עוד דמות דחויה שמחפשת את האמת שלה. עוד דמות שנראה שנחרץ עליה גורלה, עוד דמות שמתנהלת בטרגדיה מתמשכת אך מצליחה לשנות את מהלך חייה. תמר. תמר, כלתו של יהודה, אשה שנלקחה וניתנה. ניתנה לער, בנו הבכור של יהודה, וַיְהִי עֵר בְּכוֹר יְהוּדָה רַע בְּעֵינֵי יְהוָה וַיְמִתֵהוּ ה'. ניתנה לאונן, בנו השני של יהודה, וַיֵּרַע בְּעֵינֵי ה' אֲשֶׁר עָשָׂה וַיָּמֶת גַּם-אֹתוֹ. ולבסוף נשלחה חזרה כאלמנה לבית אביה - ללא בעל, ללא ילד, ללא עתיד. את תמר איש לא שואל מה תבקשי, אבל היא יודעת בדיוק מה נפשה מבקשת. ילד. היא רוצה המשכיות, רוצה עתיד, רוצה חיים. תמר היא אשה שהתאלמנה פעמיים. אין לה את הפריבילגיה לחלום חלומות או לבוא בדרישות. היא צריכה לפעול כדי להשיג את מה שהיא רוצה. בתחבולה מתוחכמת היא מצליחה לקחת מיהודה את זרעו, ואת סימני הזיהוי שלו: טבעת החותם, פתיל משמלתו והמקל שלו. תמר זוכה בהריון ויולדת ליהודה שני בנים - במקום שני הבעלים שאיבדה. פרשת וישב מלמדת אותי שיעור על האמת, מה חשוב באמת. החתירה לאמת, והדרכים השונות להשיגה. תמר, כדי להשיג את מה שחשוב לה באמת, נוהגת בדרך של הסתרת אמת (מתחפשת לזונה). דווקא בדרך זו האמת יוצאת לאור ויהודה מודה וַיַּכֵּר יְהוּדָה וַיֹּאמֶר צָדְקָה מִמֶּנִּי כִּי-עַל-כֵּן לֹא-נְתַתִּיהָ לְשֵׁלָה בְנִי וְלֹא-יָסַף עוֹד לְדַעְתָּהּ. יוסף, שגם הוא יודע את האמת, בוחר בדרך אחרת. הוא בוחר לדבוק באמת שלו - בכל מצב. בעוד שתי פרשות יתברר שגם הוא צדק ויהודה שוב יודה, אך עד אז יעברו ימים, שבועות ושנים של שבר גדול, קושי, כאב, אֵבל והתרחקות של בני המשפחה. אז מה פה חשוב באמת? האם חשובה כותונת הפסים? האם חשוב לבוש הזונה? האם חשוב הכבוד, האגו, הנראות? האם חשוב מה שנמצא בתוכם? כמה חשוב להיות ישר גם במחיר של גרימת כאב לקרובים לי ביותר, וכמה מותר לנהוג בתחבולות ותכסיסים כדי להשיג את מה שחשוב לי באמת? בשיר המצורף שואל אברהם טל: "כמה נתעסק עוד בכאב וכמה נתעכב עוד על השונה ואיפה לא היינו מי שאנחנו באמת? הימים עוברים והשנים רצות ואיפה את ואני באמת ילדים הולכים אימהות בוכות. תגידי, מה פה חשוב באמת." מה פה חשוב באמת? עם השאלה הזאת אני נשארת השבוע: מה האמת שלי, מה אני מבקשת, מה אני באמת רוצה ומהי הדרך הנכונה? וגם - מה הדרך להגיע לאמת? פרשת וישב, פרשה שכולה תנועה, מלמדת אותי שלפעמים כך ולפעמים כך. לפעמים אין ברירה והבחירה מכאיבה, אך היא מאפשרת תיקון והתקרבות מחודשת. לפעמים אין ברירה וצריך הסתרה, כדי שהאמת תתגלה. אז איך אדע מהי הדרך הנכונה? זה דורש הקשבה, תשומת לב, אומץ והרבה אמונה. מאחלת לנו שבת שלום, שבת של התקרבות טובה באמת.

אברהם טל - הימים עוברים

צפייה 10 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול